Over Susan


Ik ben Susan Knipping (1975). Ruim 20 jaar ben ik actief in het begeleiden en ondersteunen van kinderen, jongeren en hun ouders. Ik heb veel ervaring opgedaan als jeugdhulpverlener in verschillende residentiële instellingen in de jeugdhulpverlening en kinder- en jeugdpsychiatrie. Vervolgens heb ik me als pedagogisch medewerkster op de kinderafdeling van het ziekenhuis gericht op de begeleiding van kinderen en jongeren van 0-18 jaar bij het verwerken van hun ziekenhuiservaringen.

Sinds 2004 heb ik meerdere malen de module spelbegeleiding gedoceerd aan de HBO pedagogiek van de H.A.N. Als speltherapeute ben ik werkzaam geweest binnen het speciaal onderwijs van Klimmendaal en heb ik kinderen begeleid binnen een tweedelijns praktijk. Sinds 2006 ben ik werkzaam als ADHD-Consulente op de Kinderpoli van ziekenhuis Rijnstate te Arnhem, waarbij ik o.a. de psycho-educatie verzorg. Op vraag van de TIKA Poli van ziekenhuis Rijnstate bied ik sinds 2014 de training Superpoeper aan voor kinderen met poepproblemen. Vanaf 2018 verzorg ik KIES-trainingen op basisscholen in Arnhem, via KIESgroep Arnhem i.s.m. de Gemeente Arnhem.

Binnen mijn praktijk voor Kindertherapie & Opvoedopstellingen (2011) werk ik vanuit een positieve intentie, met respect voor het kind en zijn omgeving. Spel is voor mij een belangrijk communicatie middel wat bij draagt aan een goede sociale en cognitieve ontwikkeling. Speltherapie laat de belevingswereld van het kind zien. Ik zie spelen als een veilige en plezierige manier om dingen te ontdekken. Al spelend krijgt het kind het gevoel dat het zelf controle heeft over wat er met hem of haar gebeurt. Kinderen kunnen worden uitgedaagd om op eigen kracht een andere beweging te maken. In het spel wordt een kind aangemoedigd verantwoordelijkheid te nemen en keuzes te maken. Spelen is vooral doen en ervaren!

Daarnaast  heb ik ervaren dat het gebruik maken van verbeeldingskracht  en ontspanningsoefeningen in de vorm van o.a. hypnose een goed effect hebben op het welzijn van het kind. Naast verbetering van de “medische” klacht worden zelfvertrouwen, zelfstandigheid en zelfcontrole er meestal door verhoogd.

In mijn eerste jaren als jeugdhulpverlener kwam ik via de theorie van Böszörményi-Nagy, in aanraking met de contextuele therapie. De kernboodschap van Nagy is dat er tussen de ouders als eerste opvoeder en het kind een immense loyaliteit bestaat. Ook al zijn de ouders fysiek niet aanwezig, ze zijn in elke persoon altijd innerlijk aanwezig! De band tussen ouders en kinderen is onverbrekelijk. Door deze loyaliteit zijn ouders voor altijd ouders van dat specifieke kind en zijn kinderen voor altijd kind van die specifieke ouders.

‘Familie gaat een leven lang mee. Het is de krachtigste tegelijk de meest kwetsbare band. We maken er deel van uit, tegen iedere prijs.’

Het heeft me binnen mijn ervaringen als jeugdhulpverlener steeds weer gefascineerd, hoe groot loyaliteit tussen kind en ouder kan zijn, en hoe ver kinderen onbewust uit liefde gaan om het voor hun ouders “lichter” te maken. Ook de invloed van mijn gezin van herkomst, op het leven met mijn eigen partner en kinderen blijft mij intrigeren en inzichten geven. Door het volgen van opleidingen op het gebied van familie opstellingen ben ik me meer gaan interesseren voor systemen en onderliggende patronen in het gezin. Door het werken met ouders en opvoedopstellingen, heb ik ervaren dat ik ouders meer bewust  kan maken van de onderliggende dynamiek in het gezin, alsmede  hun persoonlijke thema’s of opvoedvragen.

Als moeder, “bonus”-moeder en als partner heb ik ook zélf ervaren dat opvoeden niet vanzelf gaat. Als (hoog)gevoelig persoon heb ik mijzelf steeds beter leren begrijpen, waarderen en beter voor mezelf leren zorgen. Ik ben een rustige en warme persoonlijkheid vol levenslust. Ik ben oprecht, betrokken en ik werk intuïtief. Mijn passie, rust en energie (her-)vind ik in de natuur, in beeldhouwen, yoga en reizen. Ik geniet en leer elke dag weer van mijn gezin en onze Rhodesian Ridgeback. Het is mijn wens, ouders en kinderen op weg te helpen naar meer positief bewustzijn en levensgeluk!

Hierbij een overzicht van diverse opleidingen en trainingen welke ik de afgelopen jaren met succes heb afgerond:

  • Academie Hypnos; HBO opleiding  hypnotherapie en integrale psychosociale therapie 2018-2021
  • Hypnose bij kinderen in de medische setting. Cure & Care,  Carla Frankenhuis en Dr. Arine Vlieger 2018
  • Opvoedopstellingen module 1 en 2. Praktijk voor kwaliteitsopvoeding; Marianne Langemeijer, 2018
  • Familieopstellingen, het kind hoort erbij; Marianne Francke, de Kindercoaches 2017
  • HSP begeleiding bij hoogsensitieve kinderen. BIVT, Zwolle 2017
  • Opleiding Systemisch Kindercoach, Centrum voor Systemische opstellingen; Ingrid Dykstra 2016
  • Training Gezin in Balans, Centrum voor Systemische opstellingen 2015
  • Familie opstellingen, Centrum voor Systemische opstellingen; Ingrid Dykstra 2015
  • Training Superpoeper, -TOF- Training Haddasa Voet Amsterdam 2014
  • Omgaan met hooggevoelig zijn, Praktijk Helder Bewust Zijn 2014
  • Een taal erbij, Training de Context 2014
  • Gedeeld verdriet. Expertisecentrum omgaan met verlies. Riet Fiddelaers-Jaspers. Opzetten en begeleiden van rouwgroepen voor kinderen. Oktober 2013
  • Certificaat KIES-coach + KIES voor mij! 2013 zie kiesvoorhetkind.nl
  • Gecertificeerd coach voor de leermethode, Ik leer anders 2013.
  • Gecertificeerd KIES-coach 2012 zie kiesvoorhetkind.nl
  • Opleiding Ervaringsgerichte psychosociale therapie & gestaltgezinstherapie, Kempler Instituut Nederland. 2012
  • KidsSkills Ambassador training, Brand New Way , trainer. 2007
  • Post HBO Speltherapie FSAO Utrecht diploma 2004
  • Post HBO training Pedagogisch medewerker in het ziekenhuis 2003
  • Basis jaar Gestalt therapie B.O.L.T. 1999
  • HBO SPH Jeugdhulpverlening, specialisatie psychiatrie diploma H.A.N. 1997

background-beneden